Friday, March 4, 2011

.kes ini. bahagian 2.


berikutan kes-kes yang terjadi kepada ku, aku jadi binggung, pening, migran. sdh la asgmt bnyak. buat buku cerita, buat puisi, buat obsevation, buat modul, buat rancangan mengajar. then kuiz lg midterm lg plus lg dgn masalah kehilangan kad-kad ni yang xselesai2 bertambah2 aku pening.

ok aku sekarang aku mau ulas pasal kes ini lg. mesti sdh boring kan. peduli apa aku mau ulas jgk. aku mau pertahankan keadilan.  sekarang suspek utama ku adalah c shida. kenapa aku ckp dia salah :

  • pertama, pada hari tu dia ckp dia kelam kabut close acount. mungkin dia tertinggal kad2 top up tu kan.tp dia xmau mengaku.
  • dia ckp malam tu dia kelam kabut sebab ada clazz. then semua org tau dia ada kelas even kak zati sendiri pun dia bgtau dia ada claz. tp sebenarnya dia ada discussion. dari situ iaitu dari awal permulaan cerita kita nampak kan dia menipu. xmustahil cerita-cerita yang lain pun dia tipu.
  • dia cakap putar belit. sekejap  itu sekejap ini. setahu aku org yang putar belit cerita ni memang pandai mereka-reka cerita.
  • dalam kes ni hanya aku dan dia adalah suspek sbbnya dia last sekali pgg box dan aku adalah org pertama pgg box. tapi dia xpuas hati dan mau libatkan org lain lg dalam hal ini even kak zati pun dia mau libatkan. knp?? sebabnya dia mau panjang-panjang kan cerita. dia mau libatkan org lain supaya dia boleh tuduh-tuduh org lain dan xtertumpu kepada aku.
  • dia xda bukti. setiap apa yang dia ckp 2 memang xda bukti yang nyata. means dia boleh la reka-reka cerita kan.
  • lepas ja kejadian ini dia terus balik kampung. aku xla jgk mau tuduh dia yang ambik tapi sudah terang lagi bersuluh kan. maybe dia ambik kad-kad tu dan dia jual di kampung. kalau xsalah knp mau balik kampung??
  • dengar-dengar cerita dia mengaku dengan kwnnya dia tertinggal kad-kad tu. tapi lepas kak zati kol kwnnya, kwnnya xmau mengaku dan cuba membaking c shida. memang la kwn. kwn baik lg tu xkan la mau mendajalkan kawan sendiri.  

nampak sangat c shida tu salah dalam kes ni tp dia xmau mengaku kesalahannya. yalah. manusia kan. manada manusia mau mengaku kalau buat salah. propaganda semata-mata. lagi satu, kalau pun dia mengaku dia salah dia akan ganti semua kad-kad itu tapi kalau dia xmengaku kemungkinan semua pekerja akan di potong gaji atau aku dan dia akan dipotong gaji. tp xkan aku mau bayar kad-kad tu. sebabnya aku xbsalah. orang bodoh pun pandai berfikir la. even budak-budak tadika pun pandai fikir benda ni. xkan la kak zati sebagai org dewasa xblh fikir sapa betul sapa salah kan.  

kak zati memang xsalahkan aku dalam hal ni. semua orang blame c shida. tp masalahnya c shida xmau mengaku. jadi, kalau dia xmau mengaku masalah jadi rumit. tyme aku pegi berbincang dengan dia, dia siap cakap lg bapak dia lawyer mau bawa kes ni pegi court. kalau bapak lawyer knp mau keja?? xpayah la mau turun naik turun naik court. perkara ni bukannya complicated sangat pun. sekarang ni dia xda bukti, dan aku ada bukti. tp dia xmau mengaku. itu ja masalahnya sekarng dia xmau mengaku.

kalau aku marah ni aku xkira aku suruh bapak ku pegi bomoh dia tu. dia mau main-main dgn org sabah. silap dia kan. apalagi orang bugis mcm aku paling popular sdh tu. kalau org sabah ni benda-benda pawang-pawang, bomoh-bomoh ni jangan main-main. aku cakap aku boleh buat.


{ hyei..teruk betul la manusia zaman sekarng ni.}

   

7 orang hebat..:

pakcik gumbira said...

dah macam detektip conan


hang jangan risau. hang tak salah hang wat relax je..



all the best!

Nurul Faezah said...

Yg benar akan menang!! *macam PRK plak sda

dina darwina said...

linda..mama ku tya sal ko..dia riso kata mama ku sabar..huhu..x pyh pkai bomoh khurafat tu

mazeermohamad said...

kalo aku buat salah, aku mengaku pun~~ :'{D

amy said...

hebak nya ko linda mau jg bomoh2...x pyh lah ko keja sn dah kalo ko d tuduh...apa pnya tmpat keja oh g2!!! sapa 2 tuduh2 adk aku mencuri, mau kena lah bdk 2!!!...jagak lah dia 2...

one2paii said...

saba bah..lu tidak boleh buat begitu ba..kita tawakal dan berdoa jak..pahala kita dapat dosa bagi jak kat die

Imran nyambek said...

chill k cayang? hihi